Uklízendo – první uklízecí hra, která baví děti i rodiče

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Taky je u vás úklid už dopředu spojený se špatnou náladou?

  • Už vás nebaví se pořád dokola dohadovat s dětmi, aby si konečně uklidily?
  • Často to vzdáte a uklidíte za ně raději sami?
  • Vadí vám, že k úklidu i plnění povinností musíte děti v jednom kuse nutit?

I mně to vadilo, a hodně!

Hledala jsem cesty, jak se s dětmi domluvit, ale žádné dohody dlouho nefungovaly. Děti prostě uklízet nechtěly a dávaly to výrazně najevo všemi možnými způsoby. Pak jsem objevila systém „výherních kartiček“ a děti byly nadšené. Najednou začaly spolupracovat a spolupracují doteď.

Máma dvou dětí, autorka hry, výtvarnice a webdesignerka

Pojďte do toho taky!

Udělejte dětem z úklidu a jiných povinností hru! 

Užijete si zábavu a dobrou náladu tam,
kde byste to nikdy nečekali!

Cílem hry je pomoci dětem najít motivaci dělat i původně neoblíbené aktivity

Základem hry jsou výherní kartičky, na které děti sbírají body v podobě zlatých samolepek za domluvené činnosti. Na kartičce je kolonka pro jméno dítěte a také pro odměnu, kterou po dosažení bodů získá. 

Bojíte se, že odměňování dětí za úklid je cesta do pekla?

Taky jsem to tak měla. Myslela jsem si, že děti by měly uklízet prostě proto, že je to jejich povinnost, ať se jim to líbí nebo ne. Bála jsem se, že když budou dostávat "něco navíc", nebudou pak chtít bez odměny dělat vůbec nic. 

Pak jsem si ale v knize Dítě na vlastní pohon přečetla, že pokud v nějaké aktivitě dítě nevidí smysl a nemá k ní žádnou motivaci, je pro něj (resp. pro jeho mozek) její zvládnutí velmi těžké, ne-li nemožné.

  • Vnitřní motivace k takovým aktivitám se dětem rozvíjí až kolem 10-12 roku věku. Podrobné vysvětlení najdete v rozhovoru s dětským psychologem Radkem Ptáčkem.
  • Do té doby můžeme dětem pomoci právě motivační hrou, která jim s povinnostmi pomůže.

Cílem je tedy pomoci dětem uklízet ještě předtím,

než v tom samy najdou smysl.

Dáváme tak do pohybu systém, který dětem pomůže přejít k vnitřní motivaci. Jakmile na vlastní kůži zkusí, jaké má výhody, když okolo sebe mají uklizeno, začne se vnější motivace měnit na silnou vnitřní motivaci. Mění se i nastavení, že úklid je něco hrozného. 

Co na hru říkají děti?

„Dřív, když ještě máma nepřišla na to, že by se z uklízení dala udělat hra, jsem často vůbec nechtěla uklízet a myslela jsem si, že uklízení je nejhorší věc na světě. A pak nám máma ukázala kartičky, na které jsme mohli sbírat body. První den jsem si vyuklízela celou kartičku, a dokonce jsem zjistila, že vysávání není nejhorší. Nejhorší je neuklizeno. S bráchou jsme se pak celý týden hádali, kdo bude vyklízet myčku, kdo vynese koš nebo kdo udělá večeři.“
Eva, 9 let
„Na Uklízendu se mi líbí, že často někam jdeme. Odměny mi hodně pomáhají, že uklízím raději.“
Vítek, 10 let
„S Uklízendem se mi chce uklízet a pomáhat doma určitě víc než dřív. Jsem rád, že si za to můžu vybrat odměnu, a taky, že jsou máma s tátou v klidu.“
Jáchym, 11 let
„Uklízendo mi pomohlo zvyknout si na uklízení. Když je tu uklizeno, víc se mi to líbí. Taky se moc těším, že se podívám tam, kam si přeju. Třeba do solné jeskyně nebo do labyrintu z keřů – to bylo super!“
Hana, 7 let

A i když je ze začátku pro děti uklízení stále složité (pořád je tolik věcí, co by dělaly raději), z úklidu se stává dobrý zvyk.

A najednou zjistíte, že v uklízení vidí smysl
a dokáží docenit, že:

  • v uklizeném prostoru se cítí líp
  • o svých věcech mají přehled
  • snadno najdou, co potřebují
  • a ještě mají dobrý pocit z toho, že něco samy dokázaly

Co všechno Uklízendo 2.0 obsahuje?

  • Návod a vysvětlení principů hry
  • Herní listy pro úkoly a odměny
  • Samolepkové archy s aktivitami a body
  • 30 hracích kartiček
  • Označovací zlatá samolepková kolečka  
  • 2 obrázkové magnety na ledničku
  • Veselé motivační samolepky
  • Praktický ultrasavý bavlněný hadřík pro hravé uklízení
  • Odkaz na PDF materiály k tisku v členské sekci (náhradní kartičky, náhradní hrací listy, střídací tabulka pro sourozence, motivační omalovánky). Nemusíte tedy nic dokupovat, až kartičky dojdou, stačí je dotisknout.

A co všechno vám nová hra přinese?

Viditelné přínosy

  • uklizený pokojíček

  • hotové úkoly

  • vyklizená myčka

  • vynesený koš
  • nachystaný oběd nebo večeře
  • přehled a pořádek ve věcech
  • ale třeba najdete i mnohem jednodušší systém na ukládání věcí!

… a za chvíli si na boty rozkopnuté po předsíni ani nevzpomenete.

Neviditelné (ale o to důležitější) přínosy

  • hra podporuje spolupráci mezi rodiči a dětmi
  • děti zažívají pocit uspokojení z hotových povinností
  • u dětí i v rodině se změní nastavení, že úklid je něco hrozného
  • děti se naučí plánovat si čas
  • učí se také cílevědomosti – vědí, že když něčeho chtějí dosáhnout, je potřeba pro to něco udělat
  • naučí se ocenit svoji práci i práci druhých
  • díky domlouvání odměn zjistíte, po čem vaše děti nejvíc touží a co je baví – vybrat dárek k narozeninám pak bude hračka 😉
  • nastavíte si efektivní systém uklízení
  • společné odměny vedou i k větší pospolitosti rodiny

Proč to vyzkoušet?

„Hra Uklízendo mě nadchla hned z několika důvodů. Podporuje u dětí pocit úspěchu a sebehodnoty díky zvládnutým aktivitám. Rozvíjí motorické dovednosti a pracovní kompetence potřebné pro život. Vede děti k samostatnosti, kreativitě, hledání řešení, plánování času a k vnímání věcí v souvislostech. Díky motivačním kartičkám, samolepkám a herním listům je výborným pomocníkem i pro děti, které se domácím pracím vyhýbají. Co však u hry nejvíce oceňuji je to, že upevňuje vztahy mezi rodiči a dětmi, přináší pohodovou atmosféru a dává prostor ke vzájemné komunikaci. A to bych přála zažít každé rodině!“
Mgr. Milada SmutnáInstitut praktické pedagogiky
„Velmi povedená hra, která bere do úvahy základní potřeby děti, podmiňování i sociální učení. Aby opravdu zafungovala, je třeba si opravdu pečlivě pročíst manuál a založit práci na několika bodech. Zaprvé, nejde pouze o mechanické sbírání bodů, které by děti rychle přestalo bavit, ale v celém manuálu se opakovaně zdůrazňuje, že hra má děti dovést k vyzkoušení nových činností a k dobrému pocitu z vykonané práce. Vnější motivace (body) se tak postupně stává motivací vnitřní (dobrý pocit). Zadruhé, odměny si děti společně s rodiči domlouvají, což dává rodičům možnost všimnou si a pochopit, po čem jejich děti touží. V důsledku hra vede k příjemně stráveným okamžikům. Tato hra je ideální pro děti od 4 do 11 let.“
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.psycholožka
„U mladších dětí je Uklízendo skvělou pomůckou, která jim může pomoci s motivací k činnostem, které jim nepřináší bezprostřední prospěch (např. úklid). Ta se totiž rozvíjí teprve ve věku kolem deseti až dvanácti let. Hru doma úspěšně testujeme s našimi třemi dětmi.“
Prof. PhDr. et PhDr. Radek Ptáček, Ph.D.klinický a dětský psycholog, psychoterapeut a profesor lékařské psychologie

A co na hru říkají rodiče?

„Jak to po pár měsících s Uklízendem vypadá u nás doma? Nemáme pořád naklizeno, ale zásadně se snížila míra remcání, áchjóování a otrávených pohledů při sebemenší zmínce o myčce nebo koši. Děti se samy pustily i do věcí, do kterých se jim předtím moc nechtělo – třeba do skládání prádla. Navíc se aktivně zabývají tím, co chtějí dělat (samy nebo s námi), kam se chtějí podívat, co chtějí zažít. A já jsem zjistila, že tenhle „vedlejší přínos“ Uklízenda je pro mě daleko důležitější než pořádek, kvůli kterému jsme do toho šli. Když se učí překonat vlastní pohodlnost, aby něčeho dosáhly, když zjišťují, že stojí za to vypravit se na výlet, když díky odměně tvořivě nakládají s vlastním časem – vrním blahem. Když zjišťují (ne učí se! ale fakt to prožívají!) víc než jindy, že JSOU TVǓRCI svého života – s každým výletem a splněnou odměnou víc a víc – to je pro mě úplně stěžejní věc. A popravdě bych nečekala, že ji spustí zrovna systém na uklízení! ;-)“
Jitka Černovská
„Když jsem hru Ukliď a vyhraj dostala, neměla jsem žádná očekávání. Vlastně jsem ani nevěděla, jestli ji potřebujeme, protože děti uklízet musí a nějak to funguje. Po týdnu jsem pochopila, že to byla nejlepší hra, jakou jsme mohli dostat. Sára neuklízí, protože musí, ale protože jí to baví. Zjistila jsem, že se s úklidem fakt dá spojit i dobrá nálada, úsměv a zábava. A to, že se Sára sama ptá, co může ještě uklidit, to je fakt bomba!“
Andrea Grigerová
„Velmi oceňuji, že si Anička uvědomuje, že se věci nedostávají samosebou. Je jedináček a o to je to pro ni lepší. Také si příjemnou formou trénuje trpělivost. Než získala domluvenou výhru, trvalo to určitě tři týdny... O to větší pak měla radost. Už jsem Vaši hru doporučila jedné mamince ve školičce... A přišlo jí to také jako super nápad 🙂 I já moc děkuji. Vždyť díky Vaší hře Anička řekla babičce: "Babi, já si myslela, že jsi zlá, protože jsi chtěla, ať si po sobě uklízím. Ale ty jsi hodná. Já vím... uklízení je důležité.“
Lucie, dcera 4 roky
„V Uklízendu si děti rády vylepují puntíky na kartičky, a protože na kartičce zároveň stojí, jaká bude odměna, dovedou si ji děti asi lépe představit, než kdyby dostávaly za odměnu třeba peníze. To už jsme dříve zkoušeli, ale zájem brzy vypršel. Myslím, že je to tím, že děti s penězi neumí ještě nakládat a nedokáží si přesně představit, co kolik stojí a šetřit. Předala jsem kladné recenze kamarádce, tak snad přibudou další hráči ;)“
Monika, děti 4 a 9 let
„Hra má úspěch, ne že by děti kmitali tak jak my :), ale motivuje je to“
Michal Maixner
„Dřív jsme na motivaci k úklidu zkoušeli postupy typu zakázání pohádky apod., což nám sice bylo trošku proti srsti, ale nic jiného jsme nevymysleli. A protože nám to bylo proti srsti, nebyli jsme důslední a pořád jsme měli doma čurbes 😉 Na hře oceňuji to, že mají děti viditelný cíl, proč uklízet, mohou sami ovlivnit, kdy cíle dosáhnout a také spolu zdravě soutěží.“
Monika, děti 5 a 8 let
„Docela hodně mě překvapilo, jaké odměny si na začátku kluci sami navrhli. Nejsou zvyklí dostat vše, po čem zrovna zatouží, hračky téměř nekupujeme, o to víc jsem čekala, že si jako odměny řeknou o „věci“. A ono vůbec! První odměna, na které se kluci domluvili, bylo „jít za bratránkem" (i když se vídají i několikrát týdně ), další bylo „jít na hřiště“, „jít na výlet který vyberu“ (oboje běžně děláme každý den). Pomohla jsem jim a dopsali jsme „jít na zmrzlinu“, „jít do zoo", „jít na trampolíny“ atd. Toto taky všechno běžně děláme, ale kluci i tak jásali. Na Uklízendu oceňuji krásnou grafiku, promyšlenost hry, jednoduchá pravidla a používání. A hlavně skvělý nápad!“
Martina, děti 3 a 6 let

Přečtěte si, co o Uklízendu napsali v Hospodářských novinách

Nejčastější dotazy

Musím si ke hře dokupovat další kartičky?

  • Nemusíte. Pdf k vytištění obsahuje všechny části jako hra. Když vám dojdou kartičky nebo je potřeba dopsat seznam odměn, jen si vytisknete list. A samozřejmě si můžete vybrat z černobílé nebo barevné verze. (Tip: pokud máte jen černobílou tiskárnu, můžete kartičky tisknout na barevné papíry.)

Připadá vám myšlenka na odměny za úklid nepřijatelná?

  • Dřív bych byla nervózní z toho, že děti uklízí za odměnu. Bála bych se, že si na to zvyknou a časem nehnou ani prstem, pokud za to nic nedostanou. Ale po přečtení knihy Dítě na vlastní pohon a konzultacích s odborníky na dětskou psychologii a pedagogiku jsem názor změnila. Ano, to by se mohlo stát, pokud bychom to nechali čistě na odměnách. Jenže v této hře nehrají jenom děti, ale i rodiče. Jejich hlavní herní rolí je předat dětem smysl hry a pomoct jim tak s motivací k neoblíbeným úkolům. Vysvětlit dětem, že nejde jen o odměny, ale především o spolupráci, dobrý pocit ze splněných úkolů, třeba z uklizeného pokojíčku nebo nového jídla, které se naučily vařit. Že když je v bytě uklizeno, je nám tu všem líp. Rodiče jsou spokojení, a tak i dobře naložení. A s dobře naloženými rodiči je mnohem snazší pořízení 😉
  • Důležité je se společně domluvit na vhodných odměnách. Odměny navrhované ve hře jsou především zážitkové povahy (filmový večer na přání, hodinka máma & já, výlet do bazénu, výlet do cukrárny, posunutá večerka, pyžamový den...) spíše než nákup nové hračky.

Nenaučí se dítě pracovat jen za odměnu?

  • Ne, pokud se s hrou pracuje tak, jak je popisované výše 🙂

Jak hru dětem nejlépe uvést?

  • Žádné triky, všechno na rovinu. Důležitou součástí hry je férová a respektující komunikace, a to od úplného začátku. Udělejte si dostatek času a popovídejte si s dětmi, jak úklid a další povinnosti vnímají ony, řekněte jim svůj pohled a ukažte jim hru jako prostředek k tomu, aby je uklízení bavilo o chlup víc.

Jak vymyslet „správné“ odměny?

  • Co vaše děti rády dělají? Co je zajímá? Je zrovna poblíž nějaká super interaktivní výstava? Cosmos Discovery? Něco ve VIDA!, GASKu, IQ parku nebo Techmanii? Nebo mají svou oblíbenou hernu? Nejdřív si to promyslete, abyste při úvodním povídání o hře mohli dětem navrhnout atraktivní činnosti.
  • Je dobré mít na výběr jak velké, tak malé odměny. Z těch malých to může být třeba čtení pohádky navíc před spaním, masáž chodidel nebo „žolíky“ – kartičky, které děti můžou kdykoliv použít (třeba vybrat si cíl procházky, i když máma chce jít jinam; vybrat cíl rodinného výletu; možnost jít později spát nebo zahrát si oblíbenou společenskou hru). Může to být i video na youtube navíc, svačinka s mlsáním, večeře na přání (ale je potřeba domluvit, aby to nebylo třeba 6 kopečků zmrzliny a pytlík bonbonů) nebo společné vaření (třeba výroba domácí zmrzliny, čokolády, dort nebo pečení tyčinek).
  • Na větší odměny je potřeba našetřit si víc karet (to je zajímavé hlavně pro větší děti) – návštěva kina, aquaparku, výlet někam, kam děti už dlouho chtějí, ale není na to čas (bludiště, farma se zvířaty) nebo třeba malá oslava pro děti a jejich kamarády, piknik, bojovka nebo úniková hra.

Dává smysl „strhávat body“ za opakované neplnění nějakého úkolu?

  • Ne. Trest zastavuje, boří důvěru, nemotivuje, staví do opozice... a taky úplně popírá smysl téhle hry.

Můžou mít své odměnové kartičky i rodiče?

  • Rozhodně! Naopak to působí motivačně i pro děti: „jsme v tom spolu“.
  • Rodičovské kartičky také rozhodně nemusí být jen za úklid! Do které činnosti se vám dlouhodobě nechce? Co už dlouho odkládáte? Co třeba ranní cvičení? Nebo jít si večer zaběhat? A pomůže vám, když si za odškrtanou kartičku dopřejete ničím nerušenou kávu v kavárně? Nebo výstavu úplně bez dětí? Kino s přáteli?

Co když děti hra nebude bavit?

  • Netlačte na pilu. Zkuste přezkoumat odměny – motivaci. Opravdu je pro děti dost atraktivní? Těší se na ni? Pomohlo by zkrátit interval mezi úklidem a dosažením odměny, aby byl efekt rychlý?
  • Taky pomáhá přezkoumat vlastní postoj. Opravdu je to dobrovolná hra? Nepoužívám ji nevědomky lehce manipulativně?
    Někdy pomůže znovu a jasněji stanovit pravidla a taky zapojit se jako rodiče. Až si budete vychutnávat odměnu, děti to může nalákat.
  • Hodně ale pomáhá prevence – dobře hru uvést, udělat rodinnou poradu, všechno na rovinu probrat, hodně mluvit o odměnách a o tom, co vlastně hrou chceme změnit.

Pro jak staré děti se hra hodí?

  • Hra je úplně ideální pro děti od 4 do 11 let. (Ale hodí se i pro všechny ostatní, pokud se chtějí účastnit. I puberťáci a rodiče chodí rádi do kina 😉 )

Mohou být v odměnách i hmotné věci?

  • Všechno záleží jen na vás a vašich dětech. Pokud je to pro děti dost motivační (a vy s tím nemáte potíž), tak ano. Je to ale potřeba vždy dobře zvážit s ohledem na dlouhodobý efekt. Větší odměny mohou způsobit to, že pak pro dítě nic „menšího“ nebude fungovat.

Je možné dát nejdřív odměnu a teprve potom sbírat body?

  • Někdy se můžete dostat do situace, že výhru by dítě potřebovalo „hned teď“ a moc rádo by se domluvilo, že kartičky dodá „pak“. Tento princip v žádném případě nedoporučujeme. Když už děti mají odměnu „v kapse“, ztrácí motivaci k uklízení, na nic se netěší. Je to vlastně stejné, jako učit děti půjčovat si peníze. Je lepší je motivovat k tomu, aby si kartičky „vyuklízely“ rychle nebo si je  klidně šetřily do zásoby, ale na dluh výhry nedávat.

 

Cílem hry není mít perfektně uklizeno, ale vnést do uklízení radost a lehkost.